Video call een adviseur
Nederlands / English
ZoekenApex search
Terug naar overzicht

Koppels & Sportwagens

Bij de keuze voor een reductor zijn er een aantal zaken van belang. Een van die zaken is het koppel dat desbetreffende reductor aan moet  kunnen. Maar wat is “koppel” eigenlijk? Aan de hand van enkele prachtige (sport)wagens verduidelijken wij dit graag. De informatie van deze bolides vonden wij online, want ondanks dat wij harder lopen houden wij ons aan de maximale toegestane snelheid en zijn wij niet in het bezit van zulke racemonsters. Met deze voorbeelden krijgt u een beter beeld van de kracht die een Apex reductor aan kan.Het vermogen van een motorvoertuig wordt primair aangegeven in kW (vroeger paardenkracht of PK) en secundair in koppel bij een bepaald toerental. Hieronder hebben we een drietal (bij de meeste mensen wel bekende) supersportwagens afgebeeld met hun technische specificaties:
Ferrari F50 (zie afbeelding hierboven)

Met een topsnelheid van 328 km/u en een 0-100 km/u sprint van 3,7 seconden is de  Ferrari F50 een van de snelste productiewagens op de markt. Om

dit te bereiken is de F50 voorzien van een 4,7 liter V12 motor. In de F50 levert hij 383 kW (520 pk) en een koppel van 471 Nm…….

Mercedes-C63-AMGMercedes C63 AMG
De Mercedes C 63 AMG is voorzien van een 6.2-liter V8-motor, die 457 pk (336 kW) levert. Het maximumkoppel is 600 Nm (bij 5.000 toeren per minuut). De acceleratie van 0-100 km/h gebeurt in 4,5 seconden. De maximumsnelheid is begrensd op 250 km/h maar kan met behulp van het AMG performance package op 280 km/h worden gezet, tevens is het ook mogelijk om de begrenzer er helemaal af te halen en dan gaat de C 63 AMG door tot 315 km/h.

Porsche 911 Carrera S

Porsche-911-CarreraSDe eerste 911 kwam in 1963 als 901 op de markt en het model van destijds is nog steeds herkenbaar. In de standaard versie levert de 3,8 liter 6-cylinder boxermotor  294 kW/400 pk bij 7400 tpm

U mag ervan uitgaan dat deze koppels tot de hoogste in de automobielwereld horen, echter een Formule1 racewagen gaat met ongeveer 800nm nog net een stap verder.

Het koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht en wordt aangegeven in Newtonmeter (Nm). 1 Nm is 1 Newton (0,1kg) aan een arm van 1 meter. Makkelijker is daarom om te spreken van het draaimoment dat het koppel in kwestie levert (hetzelfde draaimoment als in de ‘momentsleutel’ waarmee de monteur een moer met een bepaalde kracht vastdraait).

Waarom schrijven wij dit zo op0? Nou, omdat Apex Dynamics ook in koppels rekent! Wist u bijvoorbeeld dat onze Apex AF140 in staat is om dezelfde koppels te verwerken als een van deze bovengenoemde bolides? Dat een Apex AF180 het koppel van een formule1 wagen makkelijk verwerkt? En dat een Apex AF220 meer koppel kan overbrengen dan twee Formule 1 auto’s samen!

Natuurlijk kloppen deze vergelijkingen niet helemaal, dit aangezien we hier geen rekening houden met de toerentallen. Maar het is u ongetwijfeld wel duidelijk geworden dat Apex reductoren hun hand niet omdraaien voor een beetje zwaar werk.

Apex Dynamics loopt harder, ook bij hoge koppels!