Spelingsarme tandwielkasten, tandheugels en rondsels

Solar Voyager op weg naar IJsland: de schoonste expeditie ooit


In de winter van 2017 rijden Edwin ter Velde en Wilco van Rooijen met een door zonne-energie aangedreven terreinwagen naar de geografische zuidpool. De tandwielkasten in dit 3D-geprinte voertuig zijn van Apex Dynamics en wij houden de laatste ontwikkelingen in dit project nauwlettend in de gaten. In dit artikel een update, want Edwin ter Velde heeft sinds ons vorige bericht niet stilgezeten. De reis komt nu toch echt dichtbij en de voorbereidingen zijn in volle gang.

Presentatie Solar Voyager op 21 april 2017

Op 21 april 2017 presenteerde de beide avonturiers de SolarVoyager aan alle partners.
Het voertuig is natuurlijk nog niet af maar vrijwel alle componenten zijn aanwezig en wij zagen dan ook een bijzonder futuristische wagen met trailer. Er werd volop gewerkt aan de tweede trailer, wat een kopie van de eerste is. De volgende aspecten werden tijdens de presentatie uitgelicht:

Redundant ontwerp

Er kan en boel mis gaan, daarom zijn veel systemen zijn redundant (dubbel) uitgevoerd. Zo zie je bijvoorbeeld bij de trailer een soort boegvorm. Mocht er ergens een wiel of aandrijving sneuvelen, dan kunnen hier de wielen vanaf genomen worden en de trailer als slee gebruikt worden.

De optimale band

Er is getest met verschillende type banden, onder andere ballonbanden en “harde” banden met een diameter van 1,6 meter. Deze laatste bleken op de rulle ondergrond tot betere prestaties te leiden in tegenstelling tot de verwachtingen. De gele wielen krijgen nog een rubber slap om-gelijmd voor nog betere grip op sneeuw en ijs. Bij de testen op IJsland zal de “banden”-keus een vervolg krijgen.

Spelingsarme tandwielkasten

De Apex Dynamics PD090 spelingsarme tandwielkasten zijn helemaal ingekapseld en geïsoleerd voor een nóg hoger rendement. In een vriescel worden arctische omstandigheden nagebootst om te kijken hoe de gehele aandrijving zich gedraagt bij -/- 50 graden C. En natuurlijk worden de 4 aandrijvingen op IJsland uitvoerig getest.

Carrosserie van gerecycled afvalmateriaal

De SolarVoyager heeft een zelfdragende carrosserie en is gemaakt van gerecycled afvalmateriaal, welke tot 3D-printerdraad is omgevormd. Hiervan zijn hexcore’s geprint welke als en soort puzzel in elkaar vallen. Vervolgens zijn deze hexcore’s verstevigd met composiet, wat resulteerde in een superlichte en ijzersterke constructie. Ter info : het streefgewicht van de Solar Voyager met 2 trailers, inclusief zonnepanelen, accupakket en besturing is 1000 kg!

3D-printen van onderdelen

Als test zijn er een aantal werkstukken geprint in Carbon met de Ultimaker 3D-printer. Strak en super sterk. De scharnieren zijn bijvoorbeeld geprint in 1 doorgang en hebben de testen doorstaan. Om een idee te geven van de zware omstandigheden op de Zuidpool : Op de scharnieren staat een pijl met “boven”, maar waarom? “Nou”, zegt Edwin, “Het scharnier bestaat uit een reeks geprinte kommen en bollen die in elkaar kunnen draaien. Als de kom onder zit kan er water in blijven staan en bevriezen. Dan krijg je de deur dus niet meer open.” Ook het stuur, stuurkabelbevestiging en stuurhuis worden met de 3D-printer gemaakt.

De eerste ‘echte’ test: IJsland

Het team is nu hard aan het werk om alles naar IJsland te versturen voor de eerste ‘echte’ proef.

In ons eerdere artikel schreven we natuurlijk al over alle dilemma’s, problemen, eisen en gevaren die deze 2300 km lange tocht op het gevaarlijkste continent ter wereld met zich meebrengt. Het team test het materiaal in alle mogelijke omstandigheden en situaties, zodat zij zo goed beslagen mogelijk ten ijs komen. De eerste ‘echte’ proef is de opkomende tocht in IJsland waar het team zo dicht mogelijk bij de Zuidpool omstandigheden gaat proberen te komen.

Ondertussen is de container geladen met de SolarVoyager en die komt over een maand aan op IJsland, waarna een uitgebreide test volgt. Op IJsland krijgt het team hulp van een firma die voertuigen aanpast voor onherbergzame gebieden. Echter dit bedrijf heeft enkel ervaring met voertuigen gebaseerd op een brandstofmotor. Ze zullen ook zware tests met de SolarVoyager uitvoeren waardoor ze zelf ook leren van dit schone voertuig en deze schone expeditie.

Planning: van IJsland naar de zuidpool

  • Mei/Juni 2017: Testen in Antarctische omstandigheden (IJsland).
  • September 2017: Verschepen van Solar Voyager naar Antarctica.
  • December 2017: Vertrek – De expeditie vertrekt vanuit Union Glacier op Antarctica.
  • Januari 2018: Aankomst – Geplande aankomst op de geografische zuidpool!

Wij houden u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de expeditie en zijn zelf natuurlijk erg benieuwd naar de resultaten van de tests in IJsland. Mocht u dit project zelf willen ondersteunen dan kunt u een ‘hexcore’ kopen, dit zijn de basiselementen waar het voertuig uit is opgebouwd.

Meer informatie vindt U op de website van Clean2Antarctica en op de facebook-pagina van Clean2Antarctica

Persbericht, 03-05-2017