Spelingsarme tandwielkasten, tandheugels en rondsels

Vooruitblik op Formula Student races van University Racing Eindhoven


Het URE team tijdens de presentatie van de URE13Het race-seizoen gaat beginnen! Als trotse sponsor van het URE studententeam kijkt Apex Dynamics uit naar het race-seizoen en in het bijzonder de Formula Student Race in Assen van 9-12 juli. Na de presentatie van haar nieuwe elektrische raceauto, de URE13, is URE nu volop bezig met de voorbereidingen op alle racedagen. Hoe die voorbereidingen verlopen en wat we kunnen verwachten van de races bespreken we met URE’s CFO Alex Pap.

Alex, vertel! Wat moeten we, om te beginnen, weten van de nieuwe elektrische raceauto?

‘Het belangrijkste aandachtspunt voor deze raceauto is de betrouwbaarheid op componentniveau. Hij heeft al meer dan 200 testkilometers gereden en we gaan ook de komende weken nog flink door met testen om de laatste kinderziektes eruit te halen en de control modellen te finetunen. Tijdens een race gaat het meestal om milliseconden en deze tests kunnen dat verschil maken. Verder is het een vierwielaangedreven raceauto met op elk wiel een motor. We kunnen dus met een behoorlijke snelheid accelereren. Hij gaat op dit moment van 0 tot 100 km in slechts 2,3 seconde. [Voor alle duidelijkheid: dat is sneller dan een Bugatti Veyron]

Waar voor ons eigenlijk de grootste uitdaging lag, was om de raceauto zo snel mogelijk af te krijgen. Dat is belangrijk omdat we dan zoveel mogelijk konden testen en finetunen. De afgelopen maanden hebben er bijna 70 mensen aan deze auto gewerkt, waarvan 10 mensen fulltime. Dat hadden we niet altijd helemaal in de hand, neem bijvoorbeeld de aluminiumindustrie waar een tekort aan aluminium is. Dat zorgde ervoor dat bepaalde onderdelen niet op tijd geleverd konden worden. Wij zijn dus erg afhankelijk van de planning van onze 89 partners. Belangrijk is om goed contact te houden, duidelijk te communiceren en toch zoveel mogelijk zelf te doen. Op die manier hebben we alles onder controle.

Is de auto nu dan helemaal klaar voor de Formula race in Assen of blijven jullie hem de komende weken nog doorontwikkelen?

‘Tot 12 juli blijven we de raceauto testen. Hij moet natuurlijk zo snel mogelijk rijden en we benutten de resterende tijd om zo veel mogelijk testkilometers te rijden. We controleren de auto en er vinden nog correctierondes plaats. Ook na de race op 12 juli is de auto nog niet af. De race in Assen is de eerste stip aan de horizon, maar er liggen nog veel meer spannende races in het verschiet. Zo is er in juli een race in Hongarije waar we aan deelnemen en gaan we in augustus voor races naar Duitsland en Spanje. De formula student races worden wereldwijd gehouden. Per land verschilt het aantal deelnemende teams ook. In Nederland doen er zo’n 60 studententeams mee. In Spanje zijn dat er weer 80.’

Dat klinkt als een zeer waardevolle ervaring. Kun je me dan vertellen wat ik me eigenlijk bij zo’n Formula Student Race moet voorstellen? Is het echt een studentenevent of moet ik me er een enorm spektakel bij inbeelden mét VIP Deck, champagne dat in de rondte gespoten wordt en pitspoezen all over the place?

‘Het is meer een studentevent. Winnen is niet het enige doel. We willen zo veel mogelijk leren, informatie en ervaringen uitwisselen en wellicht zelfs nieuwe concepten bedenken. Door middel van deze ervaring, zoveel mogelijk technische en bedrijfsvoerende / bedrijfsinzichtelijke bagage voor de toekomst creëren. Een race event bestaat uit meerdere dagen. Ik zal een beetje omschrijven waaruit zo’n wedstrijd bestaat en wat er van dag tot dag gebeurt. Neem de race in Assen.

De eerste dag komen we aan en bouwen we de camping op, daar staan alle zestig teams. Daarnaast treffen we voorbereidingen voor de dagen erna. De tweede dag zijn er de zogenaamde Static events.

Voorvleugel URE13 met Apex Dynamics logoWe presenteren dan ons businessplan, tijdens het design event verdedigen we de keuzes achter het design en daarnaast presenteren we een kostenverantwoording, de gebruikte materialen, hoe we het prototype door kunnen ontwikkelen naar massaproductie en een risicoanalyse. Het blijft een studentencompetitie en we moeten op theoretisch vlak dus het een en ander verantwoorden. De derde dag staat in teken van acceleratie, skidpad en autocross. Acceleratie draait erom de auto zo snel mogelijk van 0 tot 100 km per uur te krijgen. Tijdens skidpad moeten we zo snel mogelijk een rondje rijden in de vorm van een 8 en met autocross rijden we zo snel als de auto kan een bepaald parcours.

De 4e dag hebben we dan als laatste, wellicht ook het meest spannende, onderdeel: endurance. Tijdens endurance moeten we zo snel mogelijk een parcours van 22 km rijden. Dit is een wat langer parcours waarop we het uithoudingsvermogen en de efficiëntie van de auto testen. Als afsluiting van de 4e dag vindt de prijsuitreiking plaats. Per onderdeel krijg je punten en valt er wat te winnen. Het best presterende team neemt de grote prijs mee naar huis. Dat wordt dan goed gevierd maar je ziet ons geen champagne verspillen en ook de pitspoezen zijn ver te zoeken.

URE13 in actie De dag erna bouwen we af, gaan we naar huis en ploffen we uitgeteld in bed.’

Op welke onderdelen wordt er beoordeeld?

Static events

  • Business Plan Presentatie
  • Cost event
  • Design event

Dynamics events:

  • Acceleratie
  • Skidpad
  • Autocross
  • Endurance + Efficiency

Dit jaar bestaat het team 15 jaar en jullie hebben inmiddels auto 13 gebouwd, hoe houden jullie de uitdaging erin en voorkomen jullie dat er in herhaling gevallen wordt?

Onthulling URE13 in Eindhoven

‘We blijven nieuwe dingen bedenken en onszelf uitdagen op andere vlakken. Zo zijn we nu ook een zelfbesturende auto aan het ontwikkelen. Dat is nieuw dit jaar. We gaan op dit moment dus echt een proces in waar we nul ervaring mee hebben. De control modellen zijn in ontwikkeling en moeten getest gaan worden om het functioneel te krijgen. Eind augustus hopen we een autonome demo te kunnen rijden. Daarnaast wisselt het team ook wel. Gemiddeld zijn de teammembers zo’n 2 a 3 jaar aangesloten bij URE. Elk jaar is er een nieuw fulltime team. Sommige parttimers stromen na ongeveer 2 jaar door en worden dan fulltimer. Op dat punt hoop je voldoende inzicht en praktische ervaring te hebben om een groep van 67 studenten aan te sturen.

Mijn persoonlijk doel na URE is om echt mijn eigen ding te (blijven) doen. Geen grote organisatie, ik wil wel echt mijn autonomie en waarde behouden. Daarnaast zou het dan mooi zijn om echt een bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld.’