Terug naar overzicht

Afdichting tandwielkast: FKM of NBR ?

Hoe vanzelfsprekend is de juiste afdichting van een tandwielkast? In veel tandwielkasten wordt een standaard rubberen afdichting gebruikt. Maar deze voldoen vaak niet voor spelingsarme tandwielkasten wegens de hoge toerentallen, dynamiek en inschakelduur. En wat als een toepassing in een bijzondere omgeving staat? Of het een bijzondere toepassing is?

In dit artikel bespreken we de kenmerken en eigenschappen van High-end afdichtingsmaterialen en de vragen die u zich kan stellen voordat u hierin zelf een keuze maakt.

Materiaal voor afdichting tandwielkast

Om het smeermiddel binnen én verontreiniging buiten onze tandwielkasten te houden voorziet Apex Dynamics haar tandwielkasten vanzelfsprekend van een dubbellips afdichting. De afdichtingen aan de in- en uitgaande zijde van de tandwielkast bij Apex Dynamics worden gevulcaniseerd om een stalen drager, zodat de afdichting vormvast is én altijd met een metaaldetector gevonden kan worden. Twee hoogwaardige materialen worden daar, afhankelijk van de toepassing, standaard voor gebruikt: FKM en NBR.

Viton® / FKM afdichting

Viton® is de handelsnaam van dit type elastomeer van uitvinder Dupont. Maar in de praktijk noemen we het ook wel Fluorocarbon of FKM. In dit artikel zullen we FKM gebruiken.

NBR afdichting

NBR wordt ook wel Nitrile of Nitrilrubber genaamd en staat voor Nitrile Butadiene Rubber. Als deze gehydrogeneerd is, wordt dit HNBR (Hydrogenated Nitrile Butadiene Rubber).

FKM en NBR zijn twee vaakgebruikte elastomeren voor high-end afdichtingstoepassingen, en niet zonder reden. Beide materialen zijn geschikt voor zeer uiteenlopende toepassingen. Ze bieden uitstekende compressieweerstand en beide zijn bestand tegen de meeste oliën en smeermiddelen, met name smeermiddelen op basis van aardolie. Bovendien zijn toepassingen met gematigde temperaturen tussen -15° C en 110° C voor beide typen geschikt, waardoor beide materialen een zeer goede keuze is voor zwaar industrieel gebruik.

Welke afdichting optimaal voor uw toepassing?

Vanwege het brede scala aan beschikbare materialen is het soms moeilijk om te bepalen welke afdichting het meest geschikt is voor een tandwielkast. In veel gevallen volstaat een goede afweging over de elasticiteit, scheurbestendigheid en levensduur maar soms is het cruciaal om meer aandacht aan de materiaalkeuze te besteden.

Belangrijke omstandigheden om in overweging te nemen zijn:

  • Temperatuur van uw toepassing/omgeving
  • Chemische weerstand

Temperatuur van uw toepassing/omgeving

Standaard FKM-verbindingen kunnen continu afdichten bij temperaturen tot ongeveer 205°C. Standaard NBR daarentegen is alleen effectief voor continue afdichting bij temperaturen tot 110°C. Maar bij temperaturen onder -20°C zijn standaard FKM-afdichtingen weer minder effectief omdat ze vrij hard en inflexibel worden. Speciale FKM-verbindingen kunnen lage-temperatuurcapaciteiten van -40°C bieden maar standaard NBR werkt met succes bij -35°C en zelfs tot -55°C met een speciale samenstelling.

Chemische weerstand

FKM heeft een breed bereik van chemische weerstand, waardoor het ideaal is voor de meeste toepassingen met oliën, brandstoffen en minerale zuren. FKM biedt ook uitstekende weerstand tegen oxidatie, ozon, blootstelling aan UV-straling, weer en schimmels. Hoewel NBR ook enkele van dezelfde chemische weerstanden ondersteunt, is het veel minder universeel resistent dan zijn FKM-tegenhanger, en wordt het aangetast door weersinvloeden en blootstelling aan ozon. Maar NBR heeft dan weer een superieure slijt- en scheurweerstand en is hiermee beter geschikt voor zwaardere, industriële toepassingen.

Keuze voor afdichtingsmateriaal

Kortom, overweeg de volgende factoren om een goed beeld te krijgen welk afdichtingsmateriaal het best past bij uw toepassing:

  • Stoffen in proces
  • Benodigde scheur en schuurbestendigheid
  • Temperatuur
  • Chemische weerstand

Heeft u een specifieke vraag over een afdichting? Neem dan contact op met Eastern Seals. Heeft u een specifieke vraag over een tandwielkast? Neem dan contact op met Apex Dynamics.

 

 
Site by Merkelijkheid.nl