Video call een adviseur
Nederlands / English
Zoeken
Terug naar overzicht

Hoogwaardige drukpers: Apex Dynamics tandwielkast blijkt superieur

Het liefst leggen wij uit wat een Apex tandwielkast uniek maakt aan de hand van praktijkvoorbeelden. Recent diende zich weer een mooi  voorbeeld aan. Een van de grootste drukpersbouwers ter wereld gebruikt namelijk sinds kort servo-techniek voor het aansturen en optimaliseren van de perswalsen. De nauwkeurigheid van het drukbeeld staat hier vanzelfsprekend centraal en dit stel zware eisen aan de krachtoverbrenging. Daarom koos men bij de eerste voorselectie voor een tandwielkast met schuine of helicoïde vertandingen. De tandwielkast van Apex Dynamics stond vanzelfsprekend ook op deze lijst.


Naast de tandwielkast vanApex werden er nog twee concurrenten getest. Op papier voldeden alle drie maar bij het uitvoeren van diverse tests werd al snel duidelijk dat de concurrerende reductoren te warm werden. Dit werd veroorzaakt door de zeer specifieke eisen van de toepassing, deze vraagt namelijk een lage verdraaispeling van minder dan 1 boogminuut en een lage ratio (1:3) in combinatie met een hoog ingaand toerental van 3500 rpm.

AF-serie tandwielkast opengewerktBij volgende tests werd zelfs besloten om een ventilator tussen motor en reductor te plaatsen zodat de opstelling van binnenuit gekoeld kon worden. Dit is natuurlijk niet optimaal, de toegenomen luchtstroom zou immers kunnen leiden tot verontreiniging van het drukwerk.

Apex tandwielkast hield het hoofd koel

Enkele getallen bij dit verhaal: De reductoren van onze collega’s werd 95°C in de eerste opstelling en kwam na het inbouwen van de ventilator nog steeds op 85°C. De Apex reductor bleef echter, in dezelfde toepassing en op dezelfde toerentallen, keurig steken op 60°C! Een van de redenen hiervoor is dat Apex reductoren een hogere efficiëntie hebben. De volgende productkenmerken zorgen hiervoor:

  • De afdichting aan de ingaande kant (snellopende kant) is gescheiden van het kogellager, en deze afdichting sleept op de kleinst mogelijke diameter (minste omtreksnelheid, dus minste wrijvingsvermogen) op een geharde en geslepen bus.
  • Het kogellager aan de ingaande kant is gemonteerd tussen de ingaande as en de uitgaande as. Het toerental wat dit kogellager draait is dus relatief : bij 3.000 rpm ingaand toerental en ratio 1:3 draait het kogellager bij Apex Dynamics 3.000-1.000 is 2.000 rpm, bij onze collega’s draait dit 3.000 rpm.

drukpers-grootDeze drukpersbouwer kon dus eigenlijk niet anders kiezen voor deze toepassing dan voor Apex reductoren. Dit soort praktijkvoorbeelden zijn eerder regel dan uitzondering en wij vertellen u dan ook graag waarom Apex de beste oplossing is voor uw toepassing.

Apex Dynamics loopt harder, en in dit voorbeeld dus zeker niet alleen qua service!

Persbericht 5 Maart 2013, Helmond