Spelingsarme tandwielkasten, tandheugels en rondsels

Efficiënte tandwielkast centraal in AGV


Denkt u bij het woord drone of robot ook aan zelfsturende vliegtuigen of zelfs aan de Terminator?

Hoewel er in die richting grote stappen gemaakt worden gaat u een veel minder sexy robot waarschijnlijk al binnenkort tegenkomen: de AGV. Een Automatisch Geleid Voertuig wordt nu al dagelijks in de industrie gebruikt om gereedschap of materiaal te vervoeren. Zo hebben de vakmensen de tijd en ruimte om zich op hun werk te concentreren.

AGV toepassing in logistiek

Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel, zo ontwikkelde de firma Vanderlande uit Veghel bijvoorbeeld een AGV toepassing om de bagage-afhandeling op vliegvelden te verzorgen. Vliegveld Lelystad is het eerste vliegveld waar deze AGV’s ingezet gaan worden. Een impressie van hoe dat er in de praktijk uitziet:


Bron: Youtube channel Vanderlande

Een automatisch geleid voertuig (AGV) is een mobiele robot die markers, draden, magneten, laser of andere instrumenten gebruiken voor navigatie. AGV’s worden veelal ingezet in industriële toepassingen om materialen te vervoeren in een fabriek of depot. Sinds de late 20e eeuw hebben AGV’s aan toenemend belang gewonnen in de logistieke sector.

Hoe navigeert een AGV?

Automatiseerde Geleide Voertuigen (AGV’s) zijn ook bekend onder andere namen, waaronder LGV (Laser Geleid voertuig), SGV (Self Guided Vehicle), evenals geleide karren, mobiele robots, stuurloze voertuigen of autonome voertuigen en soortgelijke naamvariaties. Namen kunnen verschillen, maar alles heeft een (soms meerdere) methode van automatische navigatie gebaseerd op een van deze technologieën:

  • Laser Navigatie.
  • Contour Range Navigatie.
  • Magnetische Spot Navigatie.
  • Tape of Wire Navigatie (optische of magnetische tape en draden).

Wielbasis AGV

Kleinere AGV’s hebben meestal 3 wielen (dan staat hij altijd stabiel, ongeacht de ondergrond) waarvan 2 parallel staan en 1 steunwiel. Als de aangedreven wielen dezelfde snelheid draaien, gaat de AGV recht voor- of achteruit. Als bv het linkse wiel langzamer draait, maakt de AGV een bocht naar links volgens hetzelfde principe zoals een tank draait. Grotere en zwaardere AGV’s hebben andere stuurmechanismen en vaak meerdere sturende wielen of wielen sets.

AGV toekomst applicaties

Toekomst van AGV

De ontwikkelingen in de AGV wereld gaan enorm snel : Radar- en sonarcontrôle die obstakels registreren, hogere payloads, hogere snelheden en natuurlijk de enorme ontwikkelingen op het gebied van de accu’s. Ook de toepassingen breiden enorm uit : van de traditionele bevoorrading van componenten voor de automobielbranche en orderpickers in magazijnen, luchthavens, pretparken, ziekenhuizen en voederrobots.

Hoge eisen tandwielkast AGV

Voor elk van deze toepassingen zijn de eisen verschillend : de ene keer moeten de AGV’s 24/7 in bedrijf zijn, de andere keer moet hij uiterst behoedzaam navigeren door een gebied waar mensen lopen. Soms moet hij letterlijk door uitwerpselen of mest navigeren en kan er een koe van 1.000 kg spontaan op het apparaat gaan zitten. De eisen van de gebruikte tandwielkasten zijn dus per geval verschillend, maar altijd hoog. Door de overbemeten lagers aan de uitgaande zijde en uitgekiende afdichtingen zijn bepaalde reeksen Apex Dynamics tandwielkasten erg goed geschikt voor deze toepassingen.

Tandwielkast speelt belangrijke rol in efficiënte aandrijving

PDR haakse planetaire tandwielkastEen gemeenschappelijke deler hebben echter alle AGV’s: hun inzet wordt beperkt door het aanwezige accupakket. Het is dus van groot belang om de elektrische energie zo efficiënt mogelijk om te zetten in bewegingsenergie. Speciaal voor dit doel heeft Apex Dynamics een reeks zeer efficiënte spelingsarme tandwielkasten ontwikkeld met een hoog rendement. De meest geschikte tandwielkasten voor AGV toepassingen beschikken over de volgende kenmerken:

  • Het zijn planetaire overbrengingen, welke de hoogste koppeldichtheid hebben.
  • Spelingsarm betekend hoge positioneernauwkeurigheid.
  • Deze tandwielkasten kunnen hogere radiale belastingen aan. (Hogere payload)
  • Tevens hoge axiale belastingen mogelijk, wat sturen makkelijker maakt.
  • In rechte en haakse uitvoering leverbaar voor optimale inbouwmogelijkheden.
  • Leverbaar in zeer vele overbrengverhoudingen, van 3:1 tot 1.000 : 1.
  • Standaard kunnen alle draaistroommotoren, stappen- en servomotoren aangebouwd worden.

Neem contact op met een van de specialisten van Apex Dynamics voor meer informatie.

Helmond, januari 2018