Video call een adviseur
Nederlands / English
ZoekenApex search
Terug naar overzicht

Interview: De ontwikkeling van de APEXperience

Bij het ontwikkelen van een nieuw innovatief E-learningplatform komt veel kijken. Waar moet je beginnen en hoeveel hoofdstukken heb je nodig? De APEXperience is begin dit jaar gelanceerd en de eerste trofeeen zijn uitgereikt. Het perfecte moment om eens terug te blikken op de ontwikkeling. Wij hebben Stef van Oss – Operation manager bij Apex Dynamics, geïnterviewd en hij neemt ons graag mee in het ontstaansverhaal van de APEXperience!

“Gek genoeg was het moeilijkste het bedenken van een foutieve vraag en die daadwerkelijk kloppend te laten lijken. Bij vragen met cijfer is het redelijk te doen, maar bij een vraag met een kenmerk of het verschil tussen is het een stuk lastiger. Dan moet je drie antwoorden verzinnen die wel een beetje ergens op slaan en niet echt fout lijken.” – Stef van Oss

Waar is het allemaal begonnen?

Het begon allemaal rond november, toen we samen met onze marketingpartner rond de tafel gingen zitten. We hadden het idee om iets compleet nieuws te doen. Bij APEX hebben we ondertussen al veel gedaan, dus het bedenken van iets nieuws was een echte uitdaging.

Op een gegeven moment kwamen we op onze designtool. We ontvingen namelijk regelmatig telefoontjes met de vraag waarom bepaalde combinaties niet mogelijk waren in de designtool. Veel vragen gaan om een bepaalde combinatie tandwielkast-servomotor die helemaal niet mogelijk is. Zo’n combinatie kan de onderdelen beschadigen of zelfs kapot maken. Maar als je dat niet weet ontstaat er natuurlijk verwarring. Wat nou als we onze klanten hierin een beetje op weg konden helpen en de selectie van bijvoorbeeld een tandwielkast makkelijker konden maken? Met iets meer kennis van onze producten en de toepassing ervan zouden we heel veel vragen wegnemen, een leeromgeving was het antwoord.

Van enkele vragen naar 5 hoofdstukken

Het begon allemaal heel onschuldig. We schreven een document met daarin een wat interactieve vragen, en dat was het. Maar al snel bleek dat we veel meer te vertellen hadden over Apex Dynamics en ons productprogramma. Een enkele interactieve pagina was niet genoeg. Zo groeide onze onschuldige pagina al snel uit tot vijf hoofdstukken over Apex Dynamics in het algemeen, tandwielkasten, tandheugels en rondsels, smeersystemen en het gebruik van de design tool.

Tijdens het schrijven van de hoofdstukken ontdekten we dat je alleen over tandwielkasten al talloze vragen kon stellen. En voor ons is alles natuurlijk belangrijk en interessant, maar we wilden onze klanten en relaties alleen de voor hen relevante onderwerpen voorschotelen. Ze moeten er in de praktijk echt wat aan hebben. Het was daarom een echte uitdaging om bepaalde informatie te filteren en de belangrijkste punten over te houden.

En bij de ontwikkeling van het platform hielden we dit ook de hele tijd goed in gedachten: hoe houden we het zo simpel mogelijk zodat iedereen er zoveel mogelijk uit kan halen. En dat is volgens mij goed gelukt.

Het testen van een online E-learning platform

Bij het lanceren van een online platform is het natuurlijk cruciaal om de functionaliteit eerst op de proef te stellen. In het begin ben ik voornamelijk zelf de APEXperience uitgebreid gaan testen. Ik heb het platform keer op keer door gelopen en ken ondertussen bijna alle vragen uit mijn hoofd. Ik was actief op zoek naar fouten of manieren om het stuk maken om het vervolgens te laten verbeteren. Op een gegeven moment ben je daar zolang mee bezig dat door de bomen het bos ook niet meer ziet. Je hebt er dan alles aan gedaan maar je hebt anderen nodig om het verder aan de tand te voelen.

Dus om het nog een keer volledig op de proef te stellen hebben we een groep van 10 mensen tegelijk getest. Het inloggen vanaf externe accounts was bijvoorbeeld een cruciaal onderdeel van de test, omdat wij het tot nu toe alleen maar intern hadden getest. Uiteindelijk hebben we alles grondig getest en vonden we echt weinig tot geen problemen, we waren dus klaar om de APEXperience te lanceren!

Wat hoopt Stef te bereiken met de APEXperience!

Wij willen niet alleen dat de deelnemers de APEXperience doorlopen, maar dat ze er echt iets van leren. Het zou niet slechts een oppervlakkige ervaring moeten zijn, het is juist een kans om waardevolle kennis op te doen. Om dit nog meer aan te moedigen ontvang je bij het voltooien van de APEXperience een glazen trofee met daarin een tandwielkast! Wij kijken ernaar uit om die trofee trots op het bureau van onze klanten terug te mogen zien als we de volgende keer langs komen voor een kop koffie.

Wil jij meedoen aan de APEXperience of weten waar Stef het over heeft? Bezoek dan de APEXperience en schijf je in. Wij keuren je aanmelding goed en je ontvangt een link waarmee je kan inloggen. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden en kan op ieder moment verder. Het eerste hoofdstuk duurt 15 minuten, dus die eerste stap is zo gemaakt.