Terug naar overzicht

Apex Dynamics kruipt voor Duflex in rol systeemleverancier

Al jaren levert Apex Dynamics tandwielkasten in alle vormen en maten. Enkele jaren geleden kwamen daar tandheugels en rondsels bij. Sinds die tijd opereert het bedrijf steeds vaker als systeemleverancier. Zo ook voor Duflex Mechatronics, waar het de aandrijfcomponenten voor een deurenfreeslijn optimaliseerde.

Speciaalmachines

Duflex Mechatronics ontwikkelt en bouwt speciaalmachines voor de maakindustrie. Het bedrijf uit Elst neemt het hele engineeringtraject voor zijn rekening, van de mechanica, elektronica en besturingssoftware tot aan de erp-systemen. Het pint zich daarbij niet vast op één of twee bedrijfstakken; Duflex bedenkt net zo makkelijk een oplossing voor de productie van mondkapjes, voor de inline controle van babyvoedingverpakkingen als voor boor- en freeswerkzaamheden aan industriedeuren. Sinds de oprichting in 1997 engineerde Duflex al meer dan zevenhonderd machines.

Opvallend is dat Duflex ervoor kiest om zijn ontwikkelaars hun eigen ontwerpen te laten assembleren, programmeren en testen. ‘Doordat we geen gescheiden afdelingen hebben, moet iedereen weten waar hij mee bezig is’, zegt directeur en oprichter Arno Dumoré. ‘Omdat ze gelijk zien wat wel en wat niet werkt, leren ze veel sneller. Bij grotere projecten werken we uiteraard wel in teamverband, maar altijd met de gedachte dat je heel goed weet wat je op papier zet. Bijkomend voordeel is dat we weinig tijd verspillen aan vergaderingen en de overdracht van info, wat ook nog eens leidt tot grote betrokkenheid bij een project.’

Een gemiddelde designer zal wellicht weinig behoefte voelen om met zijn handen aan slag te gaan. ‘Het vraagt inderdaad om hands-on engineers’, geeft Dumoré toe. ‘Je moet ertegen kunnen dat je steeds met je eigen fouten wordt geconfronteerd. Dat is niet voor iedereen weggelegd.’

Snel en precies

Recentelijk ontwikkelde Duflex een boor- en freesmachine voor binnendeuren. Het systeem voorziet elke twintig seconde een deur van alle gaten en sleuven die nodig zijn voor de sloten en scharnieren. Een uitdaging was dat het hang- en sluitwerk bij verschillende deuren op verschillende plekken moet komen. Ook is er een grote variatie in de breedte, hoogte en dikte van de deuren. Met een barcode identificeert het systeem om welke deur het gaat. In een database haalt hij dan de informatie op over welke operaties hij waar moet uitvoeren.

Voor alle lineaire verstellingen zoals in de doorvoer, de breedteafstelling en de positionering van de drie bewerkstations maakt Duflex gebruik van aandrijfsystemen van Apex Dynamics. In totaal gaat het om veertien assen. ‘Voor allemaal waren er beperkingen aan de inbouwgrootte van de motor en de aandrijfcomponenten’, vertelt Dumoré, ‘maar uiteraard willen we binnen die grenzen de maximale snelheid en nauwkeurigheid halen.’ Om de gewenste productiesnelheid te kunnen garanderen, stelde Duflex hoge eisen aan de acceleraties. ‘De onderdelen moeten tussen twee freesacties razendsnel maar toch zeer precies kunnen herpositioneren.’

Een bijkomende wens was dat Duflex zo veel mogelijk dezelfde componenten wilde gebruiken. ‘Uiteraard mikken we erop dat de onderdelen heel lang meegaan, maar er kan altijd wat gebeuren. Dan is het handig als je ze op voorraad hebt, zonder dat je een uitgebreid magazijn nodig hebt’, legt Dumoré uit.

Rekenwerk voor tandwielkast, tandheugel en rondsel

Waar Apex Dynamics over het algemeen alleen de onderdelen levert, kroop het voor dit project in de rol van systeemleverancier. ‘Het gaat om drie componenten: de tandwielkast, de heugel en het rondsel’, weet Eric Megens, salesmanager bij Apex Dynamics. ‘Daar komt de motor nog bij als variabele. Dat wordt dus een vergelijking met heel wat onbekenden. Goed dimensioneren is een kwestie van trial-and-error. Per as kost het wel een paar uur om het optimum te vinden.’

Als een klant zijn spullen bij verschillende leveranciers inkoopt, moet hij al dat rekenwerk zelf doen. ‘Voor Duflex hebben we dat werk uit handen genomen’, zegt Megens. Sinds een paar jaar heeft Apex Dynamics een tool waarin het alles een stuk sneller kan doorrekenen. ‘We hebben de optimale componenten uit ons assortiment gekozen zodat alle parameters kloppen, ze aan alle requirements voldoen, maar ze toch niet te overgedimensioneerd zijn.’ Daarbij kreeg Duflex een rapport over de specificaties die de motor moest hebben, zodat het bij zijn gebruikelijke leverancier, het Duitse Jetter Automation, het geschikte type kon bestellen.

Curvic plate-rondsels

Apex Dynamics heeft in het design gekozen voor zogeheten curvic plate-rondsels. ‘Empirisch gezien, wil je rond de twintig tanden op je rondsel; dan heb je het optimum van nauwkeurigheid en levensduur’, weet Megens. ‘In de praktijk blijkt de montage op de tandwielkast soms lastig. Bij zulke krachten wil je dan met een flens werken. Die heeft echter een vaste steekcirkel die wellicht interfereert met het rondsel dat je erop wilt bouwen.

De curvic plate is een koppelstuk met nokken waar het rondsel in valt en dat je eenvoudig met een bout kunt fixeren.’
‘So far, so good, maar het wordt pas echt interessant als er volgende week iets misgaat’, gaat Megens verder. ‘Het zijn nu eenmaal open componenten. En ook al zorg je voor goede afscherming, je kunt nooit helemaal voorkomen dat er iets tussen schiet. Het rondsel kan dan geblokkeerd raken, waardoor er een tand afbreekt. Zo’n rondsel hebben we op voorraad liggen, dus met een beetje goede wil heb je binnen drie dagen een nieuwe gemonteerd en kun je weer verder. Was dat één unit, een tandwielkast met een vast aangebouwd rondsel, dan heb je een compleet nieuwe aandrijving nodig. Dan ben je zes tot acht weken verder. Een curvic plate geeft dus veel meer flexibiliteit. Niet per se bij de montage, maar vooral in de service en de aftermarket.’

Waarom heeft Duflex voor Apex Dynamics gekozen? ‘Om te beginnen, omdat de producten en de levertijden prima zijn’, antwoordt Dumoré. ‘Ook belangrijk is dat je weet wie je aan de lijn krijgt, dat ze snel kunnen schakelen en dat ze met je meedenken. Dat was essentieel bij dit project.’

Auteur : Alexander Pil
Bron : Mechatronics & Machinebouw

 
Site by Merkelijkheid.nl