Video call een adviseur
Nederlands / English
ZoekenApex search
Terug naar overzicht

Apex Loopt harder!

Bij de toelevering van aandrijfsystemen zijn drie dingen belangrijk: snelheid, kwaliteit en meedenken met de klant. Apex Dynamics probeert op deze facetten harder te gaan dan de concurrentie.

Dit artikel is geschreven door Alexander Pil en eerder gepubliceerd in Mechatronica&Machinebouw.

Apex Dynamics loopt harder!

Sinds een paar jaar hanteert de leverancier van planetaire tandwielkasten en kegelwiel reductoren die slogan in de Benelux. Daarmee loopt het bedrijf vooruit op een trend die het ziet in de markt. ‘Sinds dit jaar zien we een opleving in de industrie. Niet alleen bij ons, maar ik hoor het overal: er is een duidelijke opwaartse beweging’, aldus Thom van Oss, directeur van de Benelux- tak van Apex Dynamics. ‘Er is echter wel wat veranderd sinds de crisis. Snelheid is nog belangrijker geworden. Als leverancier moet je korte levertijden hebben en snel zijn in je respons. Daar zet Apex op in.’

Apex Dynamics is de enige fabrikant van reductoren die op voorraad produceert. In Taiwan heeft het bedrijf een moderne productiefaciliteit van zeventigduizend vierkante meter waar het zo’n vijftigduizend componenten per maand vervaardigt. Van Oss: ‘We hebben heel veel op voorraad zodat we snel kunnen leveren. In Helmond hebben we ongeveer vijfhonderd artikelen in het magazijn. Daar liggen uiteraard de componenten die onze klanten in de Benelux veel gebruiken.’

Apex Dynamics heeft nog zeven distributiecentra in Europa. Mocht een product dus niet beschikbaar zijn in Helmond, kan het snel daarvandaan komen. ‘Desnoods halen we het uit ons magazijn in Taiwan’, zegt Van Oss. Daar liggen veel halffabricaten die Apex Dynamics binnen vierentwintig uur kan assembleren, testen en verzenden. ‘We garanderen dat we elke bestelling binnen twee weken leveren. Zelfs als het uit Taiwan moet komen. Dat is het voordeel van een grote voorraad.’

Eric-Megens_Thom-van-Oss

Eric Megens (links) en Thom van Oss: ‘Iedereen kan bij ons terecht voor advies over vertragingskasten.’

De aandrijfspecialist heeft een assortiment van ruim negenduizend standaardcomponenten. Voor de crisis klopten klanten nog regelmatig aan met een vraag voor een speciale oplossing. ‘We doen nu nog steeds weleens een klant specifieke aanpassing, maar meestal is dat niet nodig’, vertelt Van Oss. ‘Als we een component op maat moeten maken, kost dat ontwikkeltijd. Klanten willen daar niet meer op wachten. Als het enigszins kan met standaardcomponenten, kiezen ze daarvoor.’

Snelheid is ook cruciaal bij het beantwoorden van vragen. De jonge ingenieurs van de Google-generatie accepteren het simpelweg niet meer als het twee weken duurt voordat hun technische vraagstuk is opgelost. ‘Snel schakelen, dat is essentieel’, aldus salesmanager Eric Megens. Een deel van de vragen vangt Apex Dynamics af met zijn Design Tool. Dat is een online tool die voor iedereen vrij toegankelijk is. Ingenieurs voeren hier de servomotor in die ze gebruiken. De tool geeft de mogelijke reductiekasten van Apex Dynamics terug, inclusief alle specificaties, technische details en zelfs 3D-Cad-tekeningen. Wil je de jonge techneuten nog bereiken, is dat soort diensten een must, heeft Megens ervaren. ‘Opnieuw: snelheid. We krijgen ook regelmatig complimenten omdat een klant tijdens een telefoongesprek al een offerte met 3D-Cad-tekening in zijn mailbox heeft. Dan kan hij gelijk verder.’

Het is een bewuste keuze van Apex Dynamics om zich uitsluitend te richten op tandwielkasten. ‘Dat maakt ons een echte specialist en zo staan we ook bekend’, zegt Van Oss. ‘Iedereen kan bij ons terecht voor advies over vertragingskasten. Regelmatig is dat de klant van onze klant. We leveren namelijk vooral aan fabrikanten van servomotoren die onze oplossingen met hun systeem meeleveren. Die constructie is plezierig voor inkopers omdat ze maar één aanspreekpunt hebben, maar ook voor technici omdat die direct met ons kunnen sparren over de details. We zijn vaak meer partner dan toeleverancier.’

In Taiwan bouwt Apex Dynamics momenteel aan een nieuwe fabriek waarmee het uitbreidt naar de wereld achter de tandwielen. Vanaf dit najaar produceert het bedrijf er tandheugels, rondsels en andere mechanische componenten. Van Oss verwacht de producten begin 2015 in de Benelux te kunnen leveren.

Persbericht 29 Oktober 2014, Helmond