Video call een adviseur
Nederlands / English
Zoeken
Terug naar overzicht

Apex helpt met het in- en uitladen van de Airbus380

De Airbus 380 of A380, gemaakt door het Europese Airbus, is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Dit unieke widebody-vliegtuig heeft twee verdiepingen en kan maximaal 853 passagiers vervoeren (bij alleen economyclass-stoelen). Sinds mei 2007 biedt Airbus ook de mogelijkheid aan om een extra premium-class te configureren, dan is er plaats voor 525 personen. De passagiersvariant is in staat om onafgebroken 15.200 kilometer te vliegen en daarom is het toestel geschikt voor onafgebroken vluchten zoals bijvoorbeeld Hongkong-New York of Amsterdam-Perth.

Het toestel is 73 m lang, heeft een spanwijdte van bijna 80 meter en een hoogte van 24 meter. De 4 motoren leveren elk 311.000 N stuwkracht om het 560.000 kg wegende en 300 miljoen Euro kostende vliegtuig de lucht in te krijgen. Op dit moment staan er nog 260 in bestelling en zijn er al 105 operationeel.

De eerste testvlucht werd gemaakt op 27 april 2005. Tweeënhalf jaar later, op 25 oktober 2007, maakte de A380 haar eerste commerciële vlucht. In dienst van Singapore Airlines vloog de A380 van Singapore naar Sydney. Dit was eveneens de eerste route waarop een lijndienst door het toestel werd onderhouden. Op 8 juni 2010 landde voor het eerst een A380 op Brussels Airport. Een maand later, op 15 juli, was Luchthaven Schiphol aan de beurt. Bij deze proef werd de technische afhandeling van het toestel getest. Nadat de test werd voltooid, vertrok het toestel weer op dezelfde dag.

De Airbus A380 is het grootste luchtwaardige passagiersvliegtuig ter wereld. De Antonov 225 is weliswaar nog groter maar dat toestel is alleen geschikt voor vracht.

Natuurlijk is het een technisch hoogstaande uitdaging om zo’n vliegtuig te construeren, maar ook op de luchthavens lagen er grote uitdagingen in met name de infrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan het boarden of uitschepen op 2 niveaus. Het uit- en inladen van de bagage moest sneller, efficiënter en op meerdere niveaus plaats vinden. Daarom zijn er nieuwe, volautomatische en zelfrijdende transportsystemen ontworpen. Deze zorgen ervoor dat de A380 binnen no time in- en weer uitgeladen kan worden.

AirbusA380-loading

Voor de hoogteverstelling van de transportbanden, zodat deze naadloos op de hatch (toegangsluik) aansluit, is gekozen voor de Apex Dynamics AT075 reductoren in een portaalopstelling: een servomotor drijft de centrale reductor AT075FL aan, die 2 uitgaande assen heeft. Deze drijven vervolgens 2 flankerende AT075FH reductoren aan met holle as, waardoorheen een schroefspindel loopt. Dit geheel is dus als een soort “H”-opstelling gebouwd, waardoor een goede stabiliteit en parallelliteit bereikt wordt.

Volgens onze klant, een machinebouwer, is gekozen voor de reductoren van Apex Dynamics om volgende redenen :

  • Weersbestendigheid: desbetreffende transportsystemen staan 24/7 buiten. De reductoren van Apex Dynamics zijn prima bestand tegen extreme temperatuurschommelingen. Daarnaast onderhoudsvrij en absoluut corrosiebestendig omdat ze geheel uit RVS zijn gemaakt!
  • Grote krachtdichtheid
  • Door de kubusvorm van de haakse trap, is dit een dragend deel van het frame geworden, wat de stijfheid ten goede komt. Door de hoge toerentallen is een ijlverstelling mogelijk, waardoor het beladen en ontladen nog sneller klaar is
  • Daarnaast is Apex in staat wereldwijd te leveren en dat binnen no-time.

Dus als je een keer met dit prachtige toestel vliegt, bedenk dan dat dat het in ieder geval niet aan ons ligt als u iets langer op uw koffer moet wachten.

Apex Dynamics loopt harder!

Persbericht 30 September 2013, Helmond