Video call een adviseur
Nederlands / English
Zoeken
Terug naar overzicht

Apex Dynamics sponsort 3(!) Shell Ecomarathon teams

Hoe ver kan je rijden op één liter brandstof? Tijdens de Shell Ecomarathon stellen studenten van over de hele wereld zichzelf op de proef om deze vraag te beantwoorden. Teams van studenten ontwerpen, bouwen en testen ultra energie-efficiënte voertuigen en racen deze vervolgens in jaarlijkse wedstrijden in Amerika, Europa en Azië. Doel van de competitie is het aanjagen van het mobiliteits-debat en het inspireren van jonge ingenieurs. Dat inspireren kunnen wij van Apex ons wel in vinden en wij sponsoren daarom maar liefst 3 deelnemende studententeams. In Rotterdam was van 21 tot 24 mei 2015 de Nederlandse editie en we delen graag de raceverslagen.

InHolland123Apollo – InHolland Innovation Studio

Apex Dynamics reductor: PE050-010

Het team van InHolland verbouwde onze reductor behoorlijk om deze in te kunnen bouwen in het ontwerp maar kwam daardoor niet door de laatste test; de rollenbank. Er trad een blokkade op waardoor helaas de zonnewielas het begaf. Maar Apex zou Apex niet zijn als er niet binnen no-time een nieuwe reductor uit voorraad in Helmond gehaald werd! Maar helaas mocht dit niet meer baten:

“We hebben de 2e reductor nog inbouw klaar weten te maken dezelfde dag nog, maar we kregen hem die avond niet meer goed uitgelijnd binnen de gegeven tijd. We hebben de vrijdag met de oude aandrijving gereden en een nieuw team record gevestigd!!! Zaterdag waren de afstellingen niet goed, zo liepen de wielen ineens weer aan en had de motor een aantal keer nodig om te starten. In ronde 6 heb ik de keuze gemaakt om hem daarom naar binnen te sturen, voordat de motor beschadigde. Zondag hebben we nog een run neer kunnen zetten waarbij de wagen weer beter afgesteld was.

Onze uiteindelijke score is geworden 647.2 km/l en dit is bijna een 100 km/l verbetering ten opzichte van vorig jaar. De reductor wilde we niet alsnog voor de tweede keer kapot maken, vandaar dat we als team hebben besloten om niet het risico te nemen en voor veilig te kiezen om wel nog een tijd neer te zetten. Ik hoop dat je hier begrip voor hebt.” Aldus de specialist aandrijving van het team.

The EM-03, #723, battery electric UrbanConcept, competing for team TU/ecomotive from Technische Universiteit Eindhoven, Eindhoven, Netherlands poses for a portrait during competition day one of the Shell Eco-marathon Europe 2015 in Rotterdam, Netherlands, Friday, May 22, 2015. (Jiri Buller/AP Images for Shell)Nova – TU/Ecomotive

Apex Dynamics reductor: Standaard AE070 voor de Ecomarathon en 2x AE090 voor de straatversie

Nova is ’s werelds eerste modulaire auto, welke aangepast kan worden aan elke mogelijke situatie. Het idee van een modulaire auto ontstond uit het ontdekken dat de altijd veranderende wensen van de consument een probleem opleveren. Tegenwoordig kopen mensen elke paar jaar een nieuwe auto, en na deze aankoop kan er bijna niets meer aan de auto veranderd worden. Wanneer mensen ontevreden worden over sommige onderdelen van hun auto, verlaten ze hun oude auto, en kopen een nieuwe. Dit leidt tot een enorme afvalproductie. Al deze problemen worden opgelost door Nova’s modulariteit. Mensen hoeven geen nieuwe auto’s meer te kopen, maar ze kunnen hun auto op elk gewenst moment upgraden en aanpassen, zodat het gevoel van een nieuwe auto altijd blijft.

De Nova van de TUE is de enige auto die aan de Shell Ecomarathon meedoet, welke ook met een auto-kenteken op de openbare weg mag rijden. Deze ombouw -van haar straatversie naar een versie die geschikt is voor de Eco-marathon- duurt slechts een paar dagen.

“Voor ons was de Eco-marathon zeker succesvol, we hebben 2 volledige runs kunnen afmaken. Uiteindelijk hebben we, uiteraard dankzij de hoogefficiënte overbrenging , omgerekend 1 op 350 gereden. In onze klasse (UrbanConcept, Battery Electric) zijn we 11e geworden van de 38 deelnemers, niet gek dus voor een ‘echte’ auto.”

Phidippides726Triga – Team Phidippides van Rotterdam University of Applied Sciences

Apex Dynamics reductor: ABR042-010.

Wederom was team Phidippides van de partij met twee voertuigen. De Quadriga in de Urban concept klasse en de Triga in de Prototype klasse. De Quadriga heeft zowel zaterdag als zondag 7 ronden kunnen rijden, maar viel helaas uit met een elektronische storing. Tijdens die 7 ronden werd een verbruik gerealiseerd van 1 op 903! Wat goed is voor de 7de plaats. Ook zijn we met de Quadriga bij de laatste 10 van de 100 inschrijvingen gekomen voor de technische innovatie award!

De Triga heeft zondag helaas een klapband gekregen, waardoor een resultaat onmogelijk werd. De fuelcell draaide optimaal, wat één van de grote uitdagingen was.

“Graag willen wij al onze sponsoren, relaties en anderen die ons hebben gesteund bedanken voor hun inzet en hun bijdrage. Tot volgend jaar in Londen !”

Wij zijn trots op de bijdrage die wij konden leveren aan de successen van deze drie teams! Dat onze reductoren een centrale plek in deze voertuigen van de toekomst innemen onderstreept de kwaliteit en brede inzetbaarheid van onze producten. Maar bovenal past dit goed bij het feit dat wij simpelweg harder lopen voor onze klanten en relaties. Mocht u nog niet weten wat dit voor u betekent, dan vertellen wij u dat graag. In ieder geval hebben wij bewezen; Apex loopt niet alleen harder maar ook efficiënter, zuiniger dus!

Persbericht Helmond, 5 Juni 2015