Terug naar overzicht

Project Talaria: TU Delft studenten bouwen 1-persoons helikopter

Vanaf je eigen huis opstijgen en landen bij je werk? Voor het multi-disciplinaire team studenten van TU-Delft is dit de toekomst. Na een jaar hard werken presenteerde het team op 24 september 2019 het eerste prototype. Met veel plezier kunnen we melden dat een Apex Dynamics tandwielkast hierin terug te vinden is! We bespreken de aandrijving van dit innovatieve toestel en de visie van het team die hieraan ten grondslag ligt.

Revolutie in de luchtvaartindustrie

Project Talaria wil een speerpunt zijn van een revolutie in de luchtvaartindustrie. Met een team van meer dan 30 studenten uit lucht- en ruimtevaart, mechanische, elektrotechniek, industrieel ontwerp en toegepaste aardwetenschappen gaat het de stedelijke lucht mobiliteit op zijn kop zetten. De missie van Talaria is het ontwerpen en bouwen van een elektrisch ultra-compact, geluidsarm, high-performance vervoersmiddel  dat in stedelijke gebieden verticaal kan opstijgen en landen. Het team wil studenten en de Universiteit aanmoedigen om onderzoek en ontwikkeling op dit nieuwe terrein te ontplooien.

Naarmate de revolutie in persoonlijke lucht mobiliteit begint, zal Talaria samenwerken met bedrijven, gemeenschappen, civiele autoriteiten en universiteiten om een passende operationele infrastructuur te ontwikkelen. Het denkt dan aan veilige “Skyways” en landingszones voor de persoonlijke vlucht. Project Talaria heeft daarnaast de volgende technische doelstellingen:

  • Minimaliseren van geluidsoverlast of effecten
  • Geen uitstoot
  • Gebruik van autonome of semi-autonome systemen om het hoogste niveau van veiligheid en efficiëntie te garanderen

Talaria kijkt ernaar uit om de lucht te delen met autonome Drones, passagiersvoertuigen en een grote verscheidenheid aan persoonlijke vliegmachines. Daarom is samenwerking in de Urban Air Mobility-Gemeenschap cruciaal.

Prototype: Hermes II – Planetaire tandwielkast drijft dubbel kegelwiel aan.

Het team heeft hard gewerkt om de prestaties van zijn tweede prototype, de Hermes II, te optimaliseren. Voor dit prototype was een vertraging nodig tussen de motor en een dubbel kegelwiel, om de contra-roterende bladen te kunnen maken. De tandwielkast wordt aangedreven door een Emrax 188 motor met een toerental van 6.000 rpm. De kast kan nominaal 160 Nm koppel leveren bij 1.200 rpm. Dit geheel drijft een dubbel kegelwiel aan, welke gemonteerd zit in een “open” huis voor de toegankelijkheid en om gewicht te besparen. Dit huis is afgedicht met blauwe plastic beschermfolie. De power unit, het accupakket,  heeft een capaciteit van 13 kw/hr bij een bronvoltage van 330 VDC. Dit heeft een eigen gewicht van 64 kg.

Apex Dynamics leverde voor deze toepassing een AE090-004, een tandwielkast met schuine vertanding en een meedraaiend ingaand lager, zodat er hogere ingaande toerentallen behaald kunnen worden. Als smeermiddel werd gekozen voor een speciaal smeermiddel, wat optimaal is voor langdurig of continu gebruik bij hoge toerentallen.

Apex Dynamics heeft zich verbonden met Talaria als techniek-partner en we zullen de ontwikkelingen dan ook op de voet volgen.

Zelf het project in de gaten houden? Meer informatie vindt u op www.talaria.aero.

Site by Merkelijkheid.nl