Video call een adviseur
Nederlands / English
ZoekenApex search
Terug naar overzicht

Team URE: een vooruitblik op weer een spannend jaar

Ook het studententeam University Racing Eindhoven kreeg dit jaar natuurlijk te maken met de corona pandemie. Productieruimtes werden tijdelijk gesloten, het team mocht beperkt bij elkaar komen en de wedstrijden gingen niet door. Welke invloed heeft dit op de plannen van het huidige collegejaar, onder een nieuw bestuur, en waar kunnen we naar uitkijken? Hierover spraken we kort met Dennis Gubbels, student Technische Natuurkunde, sinds twee jaar lid van team URE én sinds september de nieuwe teamleider.

Het is voor iedereen een bijzonder jaar, zo ook voor het team van URE, het recent aangetreden bestuur én nieuwe leden. Naast het ontwikkelen van de auto is het bestuur natuurlijk ook bezig met de mensen in het team. Teamleider Dennis geeft aan dat het team dit jaar veel nieuwe leden heeft mogen verwelkomen en online evenementen organiseert om een groepsgevoel te creëren, nu minder mensen bij elkaar mogen komen. Maar, welke invloed heeft de pandemie op de ontwikkeling van de auto?

Afgelopen zomer vertelde vertrekkend teamleider Tom Oosterholt hoe het team vorig collegejaar om is gegaan met de coronacrisis. Hij wist toen al te vertellen dat er contact was tussen het bestuur van collegejaar 2019/2020 en 2020/2021, ze waren toen al bezig met vooruitkijken: hoe gaan we het team volgend jaar organiseren en de auto nóg beter maken?

Door ontwikkelen URE 15

URE Teamleider Dennis Gubbels

In overleg met het vorige bestuur is besloten dit collegejaar niet bij 0 te beginnen. Dat zou zonde zijn van alle energie die het team vorig jaar in de ontwikkeling van de auto heeft gestoken, die helaas door de coronapandemie niet volledig gebouwd en getest kon worden. Het team van dit jaar bouwt daarom verder aan de auto van afgelopen jaar. Wat dat betekent? Afmaken én door ontwikkelen. Juist daar liggen dit jaar de kansen.

“Deze auto heeft een volledig nieuwe ophanging en software, en geüpgrade motoren. Ook gaan we dit jaar de aerodynamica nog volledig vernieuwen. Deze onderdelen gaan we dit jaar zoveel mogelijk testen en door ontwikkelen, zodat we die techniek ook weer mee kunnen nemen naar volgend jaar.”

Autonoom rijden en het Emergency Brake System

Komende weken werkt team URE aan het omvormen van de auto naar een autonome auto, waarna in januari een aantal testmomenten volgen. Een essentieel onderdeel van de autonome auto is het emergency brake system (EBS), oftewel de noodrem. Dit jaar is het hydraulische systeem vervangen voor een pneumatisch systeem.

“In januari gaan we de autonome auto testen, waaronder de EBS. De auto wordt vooraf alleen verteld hoeveel ronden hij moet gaan rijden. Hoe hij dat moet gaan doen, moet de auto zelf uitzoeken. Wanneer hij klaar is, moet de wagen ook automatisch stoppen en de noodrem activeren. Ook zal de auto zijn status constant moeten controleren en checken op errors. Hierbij moet de EBS altijd gereed zijn om ingezet te worden. Wanneer de wagen het echt niet meer weet, kunnen we altijd op afstand de noodrem inschakelen, om de auto een noodstop te kunnen laten maken. Dit moet goed getest worden. We laten de auto dan bijvoorbeeld vanaf 50 km/uur een noodstop maken.”

Nieuwe aerodynamica en conceptonderzoek

Begin april bouwt het team de auto terug naar de elektrische vorm, mét nieuwe aerodynamica. Vanaf dat moment volgen twee nieuwe fases, het testen van de aerodynamica en conceptonderzoek voor volgend jaar.

“In april zal de nieuwe aerodynamica voor het eerst op de auto gemonteerd worden zodat we het verder kunnen optimaliseren, omdat we natuurlijk hopen dat de wedstrijden dit jaar wel doorgaan. Ook beginnen we met het conceptonderzoek voor de systemen van collegejaar 2021/2022, omdat we de interne systemen zó willen optimaliseren dat deze doorgezet kunnen worden naar de volgende auto.”

Formula Student competitie 2021

URE 15 auto Afgelopen zomer werden de competitiedagen afgelast vanwege de corona pandemie. Dit jaar hoopt het team voorzichtig dat aankomende zomer de competitie in met name Nederland, Duitsland en Spanje wel doorgang kan vinden. Op deze dagen wordt de auto bijvoorbeeld getest op acceleratie, autonoom rijden en snelheid, zowel met een sprint als duurtest. Ook is dit het moment waarop het team haar concept en toegepaste technieken voorlegt aan de jury én professionals uit de industrie van bedrijven als Ferrari en Porsche.

“Als alles goed gaat kunnen we de doorontwikkelde URE 15 dit jaar laten zien op het TT Assen, in Hockenheim en op het Circuit de Catalunya. Mocht dat onverhoopt toch niet lukken, kijken we of het mogelijk is om een klein vriendschappelijk, maar toch competitief evenement kunnen organiseren met andere teams uit de Benelux. We blijven vooruitdenken.”

Ook dit jaar volgt Apex Dynamics als sponsor van URE de ontwikkelingen op de voet en zullen wij een aantal hoogtepunten delen.